همه چیز در مورد مسقط و محله های آن

unnamed file

در این مقاله می خواهیم مسقط پایتخت عمان را از صفر تا 100 برای شما به طور کامل تشریح کنیم، به طوریکه اطلاعات شما حتی از یک عمانی که در این شهر زندگی می کند بیشتر باشد. اخیرا موج مهاجرت از ایران به کشورهای اطراف زیاد شده است. پیش‌تر حمید حسینی، عضو اتاق بازرگانی ایران و عراق به خبرآنلاین گفته بود: اگر تا دیروز درس‌خوانده‌ها مهاجرت می‌کردند امروز اما صاحبان حرف و افرادی که حرفه‌ای را بلدند متقاضی مهاجرت هستند. از لوله‌کش، تا کابینت‌ساز، آشپز، برق‌کار و آرایشگر تقاضای مهاجرت دارند. عمان یکی از این مقاصد است و ما قصد داریم پیش از اینکه به عمان مهاجرت کنید اطلاعات جامعی به شما دهیم.

image
مسقط پایتخت عمان در جنوب ایران قرار دارد.

مسقط پایتخت عمان

image 36
به عمان خوش آمدید.

مسقط پایتخت سلطنت نشین آرام کشور عمان است. بر خلاف کشور همسایه که امارات متحده عربی باشد، در مسقط ساختمان های سفید و ویلایی به جای آسمان خراش ها خودنمایی می کنند. اینجا رقابت برای چشم و هم چشمی با دیگر کشورها وجود ندارد. دلیل رنگ سفید اکثر ساختمانهای مسقط به گرمای شدید حاصل از نور آفتاب بر می گردد. رنگ سفید به این ترتیب گرمای کمتری را جذب می کند و انرژی کمتری برای خنک کردن منازل استفاده می شود.

image 34
بندر مطرح به عنوان نماد مسقط شناخته می شود.

مسقط در حاشیه جنوبی دریای عمان قرار گرفته و به موازات ساحل کشیده شده است. مثل یک نوار ساحلی پیچ و خم دار که بخش های شمالی شهر را تحت تاثیر قرار داده و توسط بزرگراه سلطان قابوس از بخش جنوبی مسقط تقریبا جدا می شود. قاعدتا در بخش شمالی و به موازات ساحل که محلی ها به آن شاطی می گویند، باید امکانات توریستی بیشتری وجود داشته باشد. عصرها که مقداری از گرمای هوا کم می شود می توانید ساکنان مسقط اعم از عمانی و غیر عمانی را ببینید که برای آب تنی یا نشستن و صحبت کردن و نوشیدن یک قهوه عربی در کنار ساحل نشسته اند.

همچنین شهرداری مسقط در کنار ساحل بخش های مرتب و مناسبی برای پیاده روی در نظر گرفته است، آلاچیق های سبک عربی موجود در سواحل هم می تواند به عنوان پناهگاهی در گرمای سوزان به کار رود. این آلاچیق ها محل اصلی نشستن خانواده ها و راه اندازی یک باربیکیوی دلچسب در کنار ساحل به حساب می آید.

image 35
شهرداری مسقط روی تمیزی تاکید خاصی دارد.

لازم به ذکر است شهرداری در مسقط به تمیزی بسیار اهمیت می دهد برای مثال شهرداری مسقط در بیانیه ای اعلام کرد: 

افرادی که آب دهان خود را در مکان های عمومی بیندازند ملزم به پرداخت جریمه ای به مبلغ 20 ریال خواهند بود. همچنین روشن کردن آتش زیر درختان یا مناطق تفریحی 20 ریال و انداختن زباله در مکان هایی به غیر از مکان های تعیین شده 100 ریال جریمه را در پی خواهد داشت.

مسقط از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

image 1
همه چیز در مورد مسقط و محله های آن 41

مسقط امروزی در واقع از دو بخش مسقط و سیب تشکیل شده است. امروزه دیگر مرزی میان سیب و مسقط وجود ندارد و محله های سیب جزو مسقط به حساب می آید.

سیب (Seeb)

image 2
منطقه السیب در سمت چپ عکس با نوار قرمز

 از محله های اصلی سیب می توان به الموالح، الحیل، الخوض و معبیله اشاره کرد. پیش از این سیب به عنوان یک شهرستان جداگانه در استان مسقط شناخته می شد اما امروزه به بخش غربی مسقط سیب گفته می شود و همانطور که خواهید دید تابلوهای زیادی مسیر بزرگراه سیب را در مسقط به شما نشان خواهد داد. فرودگاه بین المللی مسقط در محلی که زمانی فرودگاه بین المللی سیب بود، ساخته شده است.

image 37
شهرستان سیب امروزه بخشی از مسقط است

الحیل (Al-Hail)

image 3
الحیل شمالی در سمت چپ با نوار قرمز مشخص شده و زیر آن الحیل جنوبی قرار دارد.

الحیل به دلیل ساحل همنام و آرامش معروف است که برای قدم زدن در هنگام غروب آفتاب در امتداد تفرجگاه ساحلی آن محبوب است. همچنین مسجد بزرگ و باشکوه سیده فاطمه بنت علی که در سال 2018 در آن افتتاح شده است به خاطر گنبدهای زیبا و مناره های سر به فلک کشیده اش تحسین شده است. در محله الحیل رستوران های غذاهای دریایی، برگرهای خیابانی و فلافلی ها حضور پررنگی دارند.

image 38
مسجد فاطمه بنت علی در الحیل شمالی

الحیل از دو بخش شمالی و جنوبی تشکیل شده است. الحیل شمالی از شمال با دریای عمان، از شرق با الموالح شمالی بزرگراه سیب مرز جنوبی آن را با الحیل جنوبی تشکیل می دهد. الحیل از شرق با الخوض همسایه است.

الحیل جنوبی از جنوب و شرق با محله الخوض و از شمال با الحیل شمالی و از شرق با الموالح هم مرز است. بازار بزرگ چین و مال البهجه مارکت های شاخص الحیل هستند.

الحیل جزو محله های متوسط نشین مسقط است.

الوطیه (Al-Wuttayah)

image 4
الوطیه در سمت راست نقشه مسقط

منطقه ای شبه دره مانند در حد فاصل روی و قروم در شرق مسقط است. الوطیه فاقد بخش ساحلی است و محله خوبی به شمار می رود.

الخوض (Al Khoud)

image 5
الخوض در سمت چپ فراتر از مرزهای قرمز به سمت شمال و جنوب ادامه دارد

بخش بزرگی از غرب مسقط که شامل مال بزرگ العریمی بولیفارد، دانشگاه بزرگ سلطان قابوس، بزرگترین هایپرمارکت ایرانی موجود در مسقط به نام یاس مارت و … است. محله الخوض به نوعی بین منطقه معبیله در غربی ترین نقطه مسقط و محله های الحیل و الموالح قرار دارد. ایرانیان زیادی در این مناطق سکونت دارند که بعضا به کارهای خانگی و آشپزی مشغول هستند. الخوض محله نسبتا متوسط به پایین مسقط است که در نهایت به منطقه ارزان معبیله منتهی می شود. موضوع جالبی که در مورد مسقط شاهد هستیم این است که مال های بزرگ همه در بخش های اعیان نشین شهر قرار ندارند و ابرسازه هایی مانند العریمی بولیفارد در الخوض و مارکت بزرگ مسقط مال در معبیله ساخته شده اند. در بخش شمال غربی الخوض نیز خیابان جواهر فروشی های مسقط به صورت بازاری قرار دارد که دیدن آن خالی از لطف نیست.

image 39
العریمی بولیفارد در منطقه الخوص و هم چنین یاس مارت ایرانی

در بخش جنوبی الخوض زندان بزرگ مسقط قرار دارد که امیدواریم هرگز مسیرتان به آن سمت نخورد.

الخویر (Al Khuwair)

image 6
الخویر جنوبی در سمت راست نقشه با مرزهای قرمز که در بالای آن الخویر شمالی قرار دارد.

منطقه الخویر در بخش مرکز به سمت شرق مسقط قرار دارد و از دو بخش الخویر شمالی و الخویر جنوبی تشکیل شده است. الخویر از شرق با منطقه زیبای قروم و از غرب با الغبره همسایه است. بخش الخویر شمالی تقریبا از سفارت خانه های کشورهای خارجی و همچنین سفارت ایران به همراه وزارتخانه های عمان تشکیل شده است.

image 40
سفارت ایران در الخویر واقع شده است.

در شمالی ترین قسمت آن سواحل زیبای الخویر قرار دارد. در بخش جنوبی الخویر تعداد بسیار زیادی از رستوران های بین المللی، هتل ها و مراکز خرید گوناگون مستقر شده اند. مسقط گراند مال و عمان افینیوز مال در این بخش مسقط قرار دارند.

المعبیله (Al Maabilah)

image 7
معبیله در سمت چپ نقشه با مرزهای قرمز

معبیله غربی ترین بخش مسقط و یکی از چند بخش تشکیل دهنده منطقه سیب است. کاخ سیب (همچنین به نام بیت البرکه) یک قصر سلطنتی است که محل اقامت رسمی سلطان عمان است و همچنین محل استقرار ارکستر سمفونیک سلطنتی این کشور می باشد و در حدفاصل معبیله و شهرستان غربی برکا قرار دارد. معبیله میزبان مارکت های بزرگ مسقط مال و ساختمان بزرگ فروشگاه های زنجیره ای نستو و لولو هم هست.

image 41
مسقط مال در معبیله دارای آکواریم بزرگ عمان است

بخش بزرگی از معبیله همچنان در حال ساخت است و ساختمانهای آپارتمانی زیادی در آن قرار دارد که یادآور شهرک های اطراف تهران است. یکی از زیباترین بخش های سواحل مسقط در شمال معبیله قرار دارد و از آن بعنوان شاطی سیب یاد می شود. شاطی سیب محل بسیار زیبایی برای پیاده روی و یا تفرج خانوادگی است.

الموالح (Al Mawaleh)

image 8
الموالح جنوبی در سمت راست که بالای آن الموالح شمالی قرار دارد.

محله الموالح از دو بخش الموالح شمالی و جنوبی تشکیل شده است. این محله نزدیک ترین محله به فرودگاه مسقط است. محله الموالح شمالی با شهرک ساحلی الموج در گرانترین و شکیل ترین منطقه مسقط همسایه است. الموالح شمالی جزو منطقه های متوسط به بالای مسقط در نظر گرفته می شود. اکثر ساختمانها به صورت ویلایی و از نمای زیبایی برخوردارند. مال الموزن نیز در این منطقه قرار دارد. ساحل الموالح به طور کلی به ماهیگیران اختصاص دارد و در آن امکانات رفاهی برای سایر مردم موجود نیست، اما مشکلی در قدم زدن در ساحل آن وجود ندارد جز اینکه به دلیل وجود قایق های ماهیگیری متعدد ممکن است بوی ماهی های در بعضی از ایام سال شما را آزار دهد. در غیر اینصورت مثل سایر بخش های مسقط برای پیاده روی مشکلی در آن نیست.

image 42
سیتی سنتر مسقط در الموالح جنوبی

الموالح جنوبی میزان مارکت بسیار بزرگ سیتی سنتر است. به موازات چنین مارکت بزرگی در اطراف آن نیز مغازه ها، هتل ها، پانسیون ها و رستوران های فراوانی وجود دارد. همچنین باغ و پارک بزرگ السهوه نیز در این منطقه قرار گرفته است که نام آن برگفته از میدان برج السهوه می باشد. برج السهوه محل استقرار تاکسی هایی است که به شهرهای دیگر عمان و حتی دبی می روند و اطراف آن را پارکینگ های بزرگ تاکسی ها احاطه کرده است.

الموج (Al Mouj)

image 9
الموج با یک نوار قرمز در مرکز نقشه در ساحل مسقط

الموج مسقط به تنهایی نیاز به یک مقاله کامل دارد. زیرا بیشترین سرمایه گذاری را از سوی اروپایی ها و آمریکایی ها در آن شاهد بوده ایم. الموج به صورت یک شهرک اختصاصی ساخته شده است که حتی اگر ساکن آن نباشید با ماشین نمی توانید تا نزدیکی ساحل بروید و حتما باید پیاده برای دیدن ساحل زیبای آن اقدام کنید. بالغ بر 2000 اتاق فقط در هتل های موجود در الموج قرار دارد و لاکچری ترین خدمات هتلی در آن ارائه می شود. همچنین بخش گلف، پارک ها، کافه های فراوان و قسمت مارینا نیز قرار دارد.

image 43
زمین گلف الموج دارای بالاترین استانداردها است.

مارینا که می‌توان به آن بندر کوچک، بندر تفریحی یا محوطه بندری نیز گفت، محوطه‌ای بندری برای قایق‌های کوچک و تفریحی است. در مارینا معمولاً امکانات پهلوگیری و لنگراندازی و نیز آب و برق برای قایق‌ها فراهم است که در برابر دریافت هزینه در اختیار قایق‌ها گذاشته می‌شود.

تفاوت مارینا با بندر در این است که مارینا برای قایق‌های کوچک و با تعداد کم مسافر ساخته شده است و بر خلاف بندرهای بزرگ امکاناتی برای پهلوگیری کشتی و قایق‌های بزرگ و انتقال کالا و مسافر در حجم زیاد ندارد.

آمرات  یا عامرات (Amerat)

image 10
عامرات یک شهرک جداگانه در جنوب مسقط

شهرستان عامرات (به عربی: ولایة العامرات) یکی از شهرستان‌های استان مسقط در جنوب شهر مسقط است. در دوران گذشته نام این شهرستان (الفتح) بوده‌است، اما با مرور زمان و گذشت دوران به (عامرات) تبدیل شده است.

عامرات فاصله زیادی با مسقط ندارد و بنابراین تقریبا جزوی از مسقط به حساب می آید. قیمت ها در عامرات کمتر از مسقط است و چیزی مثل شهرهای جنوبی تهران به شمار می رود.

انساب (Ansab)

image 11
انصاب یا انساب

یک شهرک در بخش جنوب مرکزی مسقط است که از شمال با منطقه صنعتی غلا و از شرق با بوشر همسایه می شود. چیز زیادی در مورد انساب برای گفتن وجود ندارد.

عذیبه (Azaiba)

image 12
عذیبه شمالی که در پایین أن عذیبه جنوبی قرار دارد.

العذیبه از دو بخش شمالی و جنوبی تشکیل شده است. بزرگراه سلطان قابوس ماموریت تبدیل این منطقه به دو بخش را مانند سایر مناطق مسقط بر عهده دارد. العذیبه یکی از بهترین محله های مسقط برای زندگی به شمار می رود. تقریبا مرفه نشین، شکیل، زیبا همراه با ساحل بسیار زیبای آن که دارای چندین پارک است.

image 44
تفرجگاه ساحلی در عذیبه

این پارک ها محل مناسبی برای گردش با خانواده هستند و دارای آلاچیق های خانوادگی و محل های آماده باربیکیو می باشند. عذیبه از سمت غرب با فرودگاه مسقط و از شرق با الغبره همسایه است.

بوشر (Bosher)

image 13
در سمت راست پایین نقشه با مرزهای قرمز مشخص است

در جنوب منطقه الخویر جنوبی، بخش بوشر قرار دارد. بوشر یک محله نسبتا کوچک و تقریبا با مقداری فاصله در جنوب مرکز مسقط واقع شده است و در مورد آن چیز زیادی برای گفتن وجود ندارد.

دارسیت (Darsait)

image 14
در سمت راست مسقط با نوار قرمز مشخص است

یک منطقه مسکونی در مسقط، پایتخت سلطنت عمان است. این شهر به‌خاطر طیف وسیعی از اقامتگاه‌هایش از آپارتمان‌های استودیویی کوچک گرفته تا ویلاهای تک‌خانواده‌ای معروف است. در دارسیت حدود 150 تا 200 هزار نفر جمعیت زندگی می کنند. دارسیت حد فاصل قروم در غرب، مطرح در شرق و روی در جنوب و دریای عمان در شمال است. اینجا جایی است که اکثریت جمعیت هندی که در طول سال ها به مسقط مهاجرت کرده اند، اقامت می کنند. بنابراین به هند کوچک مسقط نیز معروف است.

غلا (Ghala)

image 15
منطقه مسکونی غلا در جنوب مسقط که در بالای آن منطقه صنعتی غلا وجود دارد.

غلا از دو بخش منطقه صنعتی و منطقه مسکونی تشکیل شده است. منطقه صنعتی غلا در جنوب العذیبه قرار دارد و پر از سوله و شرکت است.

الغبره (Ghubrah)

image 16
الغبره شمالی در کنار العذیبه و در پایین الغبره جنوبی

الغبره هم مانند بسیاری از محله های مسقط دارای دو بخش الغبره شمالی و جنوبی است. الغبره حد فاصل العذیبه و الخویر قرار دارد. الغبره یک منطقه خیلی خوب برای خانواده ها با تفرجگاه نخل‌کاری‌شده، مناطق باربیکیو و پیک‌نیک، و زمین‌های بازی کودکان به حساب می آید.

image 45
پارک ساحلی و زیبای الغبره

رستوران‌هایی که غذاهای آفریقای شرقی، ترکی، لبنانی و سایر غذاهای جهان را سرو می‌کنند، همراه با چندین هتل مجلل در خیابان‌های الغبره نشان دهنده مرفه نشین بودن این منطقه از مسقط است.

مدینه السلطان قابوس (Madinat As Sultan Qaboos)

image 17
مدینه سلطان قابوس در سمت راست نقشه

یک منطقه مسکونی مجلل در مسقط است که به فارسی به معنای شهر سلطان قابوس است و تا پیش از این انتخاب بیشتر ساکنین غربی مسقط محسوب می شد. مدینه سلطان قابوس در بخش غربی مسقط و حدفاصب منطقه قروم و الخویر قرار دارد. این منطقه فاقد بخش ساحلی است ولی لاکچری و اعیان نشین است. در این بخش مسقط نیز ترکیبی از رستورانها، مراکز خرید و خانه های ویلایی اکثرا سفید اهالی مسقط وجود دارد.

مسقط هیلز (Muscat Hills)

image 19
مسقط هیلز در مرکز و جنوب مسقط

وقتی در حال مشاهده نقشه مسقط هستید در قسمت جنوبی فرودگاه بین المللی مسقط (مطار مسقط دولی) یک منطقه سبزرنگ خودنمایی می کند، جایی که بیننده فکر می کند چیزی شبیه یک پارک یا فضای سبز است اما در واقع یک منطقه بسیار زیبا، گران و لاکچری نشین مسقط قرار دارد. به این منطقه مسقط هیلز گفته می شود.

image 46
مسقط هیلز زیبا و مدرن است

در مسقط هیلز ویلاها، آپارتمانها، هتل ها و فضاهای زیبا به طرز زیبایی در کنار هم قرار گرفته اند و توریست های زیادی از کشورهای مرفه دنیا در هتل های آن اقامت دارند. مسقط هیلز از باب زیبایی و مدرنیته بودن آن با منطقه ساحلی الموج مقایسه می شود و نیازمند یک مقاله کامل در مورد آن است.

مطرح (Muttrah)

image 20
در منتهی الیه سمت راست نقشه بندر مطرح قرار دارد

شهرستان مطرح (به عربی: ولایة مطرح ) یکی از شهرستان‌های استان مسقط در کشور پادشاهی عمان است. البته امروزه بخش شرقی مسقط محسوب می شود. بخش بندری مطرح به عنوان بندر سلطان قابوس شناخته می شود. تاریخ این بخش مسقط به دوران بسیار دور بر می‌گردد ویکی از قدیمترین بنادر عمان است که به وسیله اسکله سلطان قابوس کالاهای مختلف از آن به دیگر نقاط دنیا صادر می گردد.

قلعه ها، برج های باستانی، کوچه های باریک و بازاری با عطر خوش که یادآور تاریخ و تجارت بخور در سرزمین های باستانی است از اصلی ترین خصوصیات منطقه زیبای مطرح به شمار می رود. بازار مطرح قدیمی ترین بازار سلطنت نشین عمان است، زیرا بیش از دویست سال قدمت دارد و شباهت زیادی به بازارهای سنتی در ایران، مراکش و ترکیه دارد. در این بازار انواع اجناس، گیاهان دارویی، ادویه جات و ظروف نقره و اشیا قدیمی برای فروش قرار دارد.

image 47
بازار مطرح و سوغاتی های سنتی آن

در مطرح مکان های توریستی زیادی برای پیک نیک، پیاده روی و لذت بردن از نسیم دریا وجود دارد و دو پارک فوق العاده ریام و باغ سرسبز کلبوه نیز در نزدیکی بازار مطرح چشم انداز زیبایی از دریا و برج و قلعه خلق کرده است. هرگونه بازدید از مسقط بدون گشت و گذار در محله های پر پیچ و خم و باریک مطرح که با عطر ادویه های مطبوع از آشپزخانه خانه های قدیمی معطر شده است، بازدیدی ناقص به شمار می رود و دیدن این بازار جزو ضروریات مطرح گردی است.

قروم (Qurm)

image 21
القروم در سمت راست نقشه با نوار قرمز مشخص شده است.

منطقه زیبا و لاکچری نشین قروم یا القروم یا القورم که به همه این نامها خوانده می شود در حد فاصل مطرح و الغبره قرار دارد. جاذبه های اصلی آن پارک طبیعی قورم، مرکز شهر قورم و ساحل قورم است. هتل های گران قیمت، رستوران های بین المللی، سیتی سنتر قروم و مال های دیگر از بخش های توریستی قروم هستند.

image 48
شارع الحب در قروم به خیابان عشاق معروف است.

قروم مانند الموج دارای یک مارینا برای کسانی است که مایلند قایق های خصوصی خود را آنجا پارک و سرویس کنند. پارک ملی قروم نیز از جاذبه های دیدنی این محله مسقط به شمار می رود. شارع الحب دیگر خیابان زیبای قروم است که مانند یک خط روی دریا کشیده شده و در دو طرف آن امکان پیاده روی وجود دارد. شارع الحب به فارسی به معنای خیابان عشق است زیرا غروب بسیار زیبایی دارد و دو طرف آن را آب فرا گرفته است.

قروم بسیار زیباست و جا برای دیدن زیاد دارد.

روی (Ruwi)

image 22
روی در سمت راست نقشه و شرق مطرح با نوار قرمز

روی در بخش جنوب شرق مسقط بین مطرح و قروم قرار دارد. روی یک مرکز تجاری و منطقه تجاری اصلی مسقط، پایتخت عمان است. از جاذبه‌های روی می‌توان به انواع ساختمان‌های مذهبی گوناگون اعم از مسجد، کلیسا و معابد هندوها، موزه ملی، برج ساعت و پارک آن اشاره کرد. اکثریت ساکنان رووی را مهاجران تشکیل می دهند.

رووی مرکز اصلی حمل و نقل سرویس اتوبوس شهری و بین شهری بنام مواصلات است. اتوبوس ها در مسیرهای ملی و بین المللی از اینجا حرکت می کنند. همچنین بانک مرکزی عمان، وزارت تجارت و … نیز در این محله مسقط وجود دارند.

image 49
بانک مرکزی عمان در روی قلب اقتصادی مسقط

بخش جنوب شرقی روی به دلیل مهاجران متعدد پاکستانی ساکن در آن، «پاکستان کوچک» نامیده شده است. در این منطقه انواع و اقسام رستوران های پاکستانی وجود دارد که بهترین غذاهای پاکستانی را سرو می کنند.

همچنین خیابان روی بزرگ‌ترین خیابان تجاری در عمان است و دارای مغازه‌های جواهرات، مغازه‌های برق، فروشگاه‌ها و غیره است. سینما ستاره و سیتی سینما محبوب ترین سینماهای مسقط هستند که در روی واقع شده اند.

وادی الکبیر (Wadi Al Kabir)

image 23
وادی کبیر در سمت راست و شرق مسقط با نوار قرمز مشخص شده است

وادی الکبیر یک منطقه در جنوب روی است که جای بحث زیادی ندارد و تقریبا از اصل شهر مسقط جدا به حساب می آید.

8 دیدگاه برای “همه چیز در مورد مسقط و محله های آن

  1. Ali moradi گفته:

    سلام تشکر از معلومات مفید تان اما‌ میخواستم بدانم که افغانستانی ها هم در عمان زندگی میکنن اگر هستند در کدام‌مناطق ؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس سریع